Sökprocessen
Din rätt till att få personlig assistans bedöms av kommunen där du bor eller försäkringskassan, detta beroende på hur omfattande ditt hjälpbehov är. Självklart hjälper vi dig utan kostnad med hela ansökningen och vi tar även ett helhetsansvar under hela processen, så att du kan känna dig lugn och trygg med att allting går rätt till.
1.
Ansökan görs skriftligen och det är bra om detta kan styrkas med olika underlag.
Läkarintyg, ADL-bedömning, övriga intyg.
2.
En handläggare på kommunen eller försäkringskassan blir tilldelad ditt ärende och kommer göra ett besök hos dig för att tillsammans med dig göra en bedömning av din situation och dina specifika behov. Innan mötet har en vi från Kraft Assistans förberett dig noggrant på frågorna som försäkringskassan och kommunen kommer att ställa.
Kraft Assistans kommer också att närvara under mötet med dig och myndigheten för att hjälpa till så att eventuella missförstånd som tyvärr kan uppkomma undviks.
3.
Beslutet från kommunen eller försäkringskassan fattas inom ett par månader och detta meddelas dig som kund och även oss. Tillsammans med dig som kund går vi genom beslutet och om vi tillsammans känner att det inte har beviljats rätt antal timmar i förhållande till ditt behov kommer vi att överklaga beslutet. Detta sker givetvis i samråd med dig som kund.